Czy moje dane na Facebooku są bezpieczne?

18.01.2021 08:00:00

Podziel się

“Data is the new oil”. To hasło towarzyszy nam od momentu pierwszych kroków w stronę ecommerce. W maju 2018 roku Unia Europejska wprowadziła RODO, aby przywrócić kontrolę konsumentowi. Ta jednak nie była wystarczająca w przestrzeni ochrony danych wykorzystywanych przez gigantów mediów społecznościowych. Kontrowersje związane z prywatnością pozostają w pamięci użytkowników internetu na całym świecie.

Prywatność na Facebooku nie istnieje

Facebook od dłuższego czasu kieruje się ku większej transprarentności swoich działań. Potwierdzeniem tego trendu jest fakt, iż wprowadził w 2020 roku aż 35 dużych zmian zarówno na platformie Facebook jak i pozostałych aplikacjach, publikując je pod tagiem “Privacy Matters”. Tendencje zapoczątkował skandal z ochroną danych pomiędzy Facebook, a Cambridge Analytica. Afera dotyczyła pozyskiwania danych osobowych milionów użytkowników Facebooka bez ich zgody przez tę brytyjską firmę konsultingową, głównie w celu wykorzystania ich do reklamy politycznej.

Cambridge Analytica starała się sprzedać dane amerykańskich wyborców kampaniom politycznym i ostatecznie wspierała i analizowała kampanie prezydenckie Teda Cruza i Donalda Trumpa w 2016 roku. Dane o preferencjach użytkownikach miały być wykorzystywane do wpłynięcia na decyzje polityczne. Nielegalne rozpowszechnienie informacji nadszarpnęło wizerunek giganta, a sam Mark Zuckerberg 4 stycznia 2018 opublikował na swoim koncie wpis, w którym obiecywał poprawę i przepraszał za błędy.

Przeprosiny Marka Zuckerberga  - screen z Facebooka

 

Ile Facebook o mnie wie?

Od tego momentu Facebook przyjął za priorytet dbanie o bezpieczeństwo użytkowników i pracował nad systemem ochrony big data. W efekcie powstała zakładka “Access Your Information”, gdzie mogliśmy sprawdzić jakie nasze dane wykorzystują firmy do prowadzenia działań reklamowych. Wprowadzone zostały nowe skróty prywatności, czyli menu, w którym mogliśmy kontrolować swoje dane za pomocą kilku kliknięć. Kluczowym aspektem była możliwość ograniczenia wykorzystywania informacji o sobie przez firmy reklamującej się w przestrzeni social media.

Nowa zakładka bezpieczeństwa danych na Facebooku

Minęło zaledwie dwa tygodnie nowego roku, a platforma podjęła kolejne działania, aby zagwarantować społeczności, że ich dane są bezpieczne. 12 stycznia opublikowano nowe kategorie wcześniej wymienionej zakładki udostępniania informacji. Jak podaje sam Facebook "Teraz, gdy mieliśmy trochę czasu, aby dowiedzieć się, jak ludzie je używają, zreorganizowaliśmy ją i nadaliśmy nową skórkę, aby była jeszcze bardziej użyteczna i przejrzysta. Chcemy mieć pewność, że Twoje informacje na Facebooku są przydatne, łatwe do zrozumienia i łatwe do znalezienia.”

Nowa zakładka o bezpieczeństwie na Facebooku

 

Niestety, nie spodziewajcie się przełomu ograniczenia dostępu do danych. Rzeczywiście, informacje o naszych aktywnościach, logowaniach, wydarzeniach, zainteresowaniach i działaniach są przejrzyście ułożone, ale funkcjonalnie nie różnią się wiele od tego, co mogliśmy znaleźć w wersji z 2018 roku. Jeśli orientujecie się jakie dane zbiera Facebook, aby odpowiednio targetować reklamy to ta funkcja niczym was nie zaskoczy. Zmiana polega głównie na intuicyjności obsługi menu. Teraz jeśli wejdziecie w “Twoje informacje” zobaczycie kafle prywatności ułożone kategoriami, a także otrzymacie dostęp do wyszukiwania po słowach kluczowych interesujących cię zagadnień. Niestety, nowa funkcjonalność nie działa prawidłowo, ponieważ po kliknięciu w niektóre opcje aplikacja nie zawsze reaguje.

Nowy wygląd dostępny jest aktualnie tylko na urządzeniach mobilnych z oprogramowaniem iOS oraz Andorid, a na innych urządzeniach będzie dostępne wkrótce.

Giganci digital zrozumieli, że żeby działać reklamowo na dużą skalę, konsumenci muszą ufać platformom społecznościowym, aby móc swobodnie udostępniać coraz więcej danych. Po swojej stronie jako reklamodawcy musimy zdawać sobie sprawę, że wraz ze wzrostem zmęczenia konsumentów i większej ilości dostępnych treści wyważona personalizacja stanie się niezbędna, aby odbiorca konsumował interesujące go treści, a jednocześnie czuł się bezpiecznie. Jeśli chcecie wiedzieć więcej o możliwościach personalizacji piszemy o tym tutaj >>>Link<<<

Marta Burchard