Dlaczego nadal warto korzystać z mailingu?

Podziel się

E-mail marketing jest jednym z najlepszych i najtańszych narzędzi reklamowych. I choć można odnieść wrażenie, że dziś bardziej popularne są platformy Facebook i Google Ads, mailing wciąż przynosi ogromne korzyści sprzedażowe.

Czym w ogóle jest mailing?

Na początku zacznijmy od tego czym w ogóle jest mailing. Dla wielu, może się wydawać, że jest to forma reklamy, która już dawno odeszła do lamusa. Ale przecież każdy z nas codziennie otwiera swoją skrzynkę mailową sprawdzając nowe wiadomości, prawda? Według statystyk, aż 97% polskich internautów korzysta ze skrzynki pocztowej. Bazując na tej liczbie, można dojść do wniosku, że większość użytkowników poczty elektronicznej, dostaje dziennie po kilka reklam mailingowych, czy newsletterów. Wracając do naszego głównego pytania, reklamy mailingowe, to nic innego jak kampania marketingowa, polegająca na wysyłaniu przez firmy maili do obecnych lub potencjalnych nabywców. Ten typ reklam pozwala na bezpośredni kontakt z klientem oraz na wzmocnieniu wizerunku marki. Aby e-mail marketing był skuteczny, ważne jest, by zbudować własną, unikalną listę adresową, pozwoli to na osiągnięcie lepszych rezultatów sprzedażowych. Warto stworzyć formularz zapisu na newsletter umieszczając go na stronie czy w sklepie internetowym. Również dobrym sposobem na zdobycie adresów mailowych jest lead magnet, tzn. narzędzie marketingowe polegająca na udostępnieniu klientom darmowych i wartościowych treści, takich jak poradniki, e-booki czy webinary, w zamian za pozostawienie nam swoich danych kontaktowych. Wiele firm posiada własne, unikalne bazy adresów mailowych (w tym nasza J), które można wykorzystać przy tworzeniu list mailingowych.

Zasady skutecznego mailingu

Żeby mailing był skuteczny, warto pamiętać o kilku zasadach. Pierwszą z nich jest to, by nadać mailom ciekawy tytuł oraz tzw. prehader, który jest pierwszym zdaniem, jakie wyświetla się użytkownikowi  w wiadomościach elektronicznych zaraz po temacie. W samym mailu powinniśmy zamieścić estetyczną grafikę. Tekst, który napiszemy nie powinien zawierać zbyt dużej ilości szczegółów. Nie zapomnijmy też o stosownym „Call To Action”, które powinniśmy umieścić w tekście czy na grafice w formie komunikatu zachęcającego do dalszego działania. Wezwanie do działania (np. „Dowiedz się więcej”;„Oferta ograniczona czasowo”) ma skłonić użytkownika do określonej reakcji np. wysłania formularza czy kliknięcia w link.

Jak każda reklama, mailingi posiadają regulacje prawne, na które trzeba uważać. By móc używać tego typu reklam potrzebna jest zgoda klienta, o którą musimy zapytać go przed podaniem maila. Zazwyczaj jest to tzw. checkbox (pole wyboru) znajdujący się w formularzu zgody i klauzuli informacyjnej. Powinien zawierać trzy elementy:

-czego będzie dotyczyć reklama

-w jakim celu zostaną wykorzystane twoje dane

-informacje o podmiocie, wykorzystującym twoje dane.

Należy pamiętać o tym, by dać klientowi możliwość rezygnacji z otrzymywanych reklam. W większości przypadków, takie adnotacje znajdują się w dolnej części newsletterów.                                         

Czy reklamy mailingowe mogą dorównać tym na Facebooku i w Google?

W czasie gdzie królują Facebook i Google Ads, możemy zapytać czy jest sens tworzyć kampanie e-mail? Patrząc na to jaka jest skuteczność tych reklam możemy powiedzieć, że tak! Szczególnie jeśli posiadamy wartościową bazę klientów, którzy znają markę i są zainteresowani ofertą. Profesjonalne platformy wysyłkowe (jak np. Freshmail czy Redlink) dają wiele możliwości segmentacji potencjalnych nabywców. W łatwy sposób możemy przesyłać im indywidualne oferty w oparciu o ich poprzednie zakupy czy przeglądane wcześniej produkty. Według raportu przeprowadzonych przez portal Interwaktywnie.com w 2021 roku, każdy wydany dolar na kampanie e-mail przyniósł zysk w wysokości 42 dolarów. Są to wyniki pokazujące, że mailingi mogą mieć podobną skuteczność sprzedażową co Facebook i Google.

Tworząc reklamę na maila, nie jesteśmy w stanie przewidzieć, na jakim urządzeniu, potencjalny odbiorca ją otworzy. Najlepiej przygotować ją w formacie HTML. Zmniejszy to różnice w wyświetlaniu się tego samego newslettera na różnych urządzeniach.

Co do kwestii technicznych: Twój mailing nie powinien być zbyt szeroki, tzn. jego rozmiar powinien mieć 600px. Pozwoli to na wyświetlanie się na większości urządzeniach. Dodając ilustracje pamiętaj o tym, aby były one w formacie jpg, png lub gif. Dodanie jednej dużej grafiki może spowodować, że utraci ona swoją jakość. Lepiej jest podzielić ją na mniejsze, w linii poziomej, co również zapobiegnie temu, że rozsypie się ona podczas otwarcia na urządzeniu mobilnym. Aby zachować logiczny układ całej wiadomości zastosuj jedno- lub dwukolumnowy układ szablonu wiadomości. Jeżeli chodzi o wielkość wiadomości, sam kod HTML, bez wagi obrazków, powinien ważyć mniej niż 50KB.

Przed finalną wysyłką, powinno się ZAWSZE wpierw zrobić próbną wysyłkę wiadomości na kilka adresów mailowych. Trzeba sprawdzić, w jaki sposób nasza wiadomość wyświetli się w różnych klientach pocztowych oraz na urządzeniach mobilnych.

Patrząc na to jakie korzyści sprzedażowe przynosi E-mail marketing, można śmiało powiedzieć, że jest to wciąż jedno z najlepszych narzędzi reklamy idealne do budowaniu trwałych relacji z klientem.

Chciał/abyś dowiedzieć się więcej?
Chcesz sprawdzić jakimi bazami dysponujemy? 

Zapraszamy do kontaktu!

Maja Bereszyńska
Maja Bereszyńska
Key Account Manager